Pembangunan kerangka kerja strategik CRM-I: Kajian kes di Institusi Pengajian Tinggi Awam
Date
2010-11-12Author
Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr
Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr.
Khairuddin, Omar, Prof. Dr.
Metadata
Show full item recordAbstract
Misi Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara di dalam Penyelidikan dan Pembangunan ialah pembangunan
modal insan bagi mencapai budaya penyelidikan yang berkualiti dan dikenali di peringkat antarabangsa. Institusi
pendidikan masa kini yang pada mulanya memfokuskan kepada memperbaiki operasi dalaman mula memberi
fokus kepada aspek kemanusiaan dengan memberi lebih perhatian kepada pengurusan pelanggan. Justeru itu,
pendekatan Pengurusan Perhubungan Pelanggan ( Customer Relationship Management (CRM) ) dilihat menjadi
satu pendekatan baru membantu institusi pendidikan memaksimumkan sumber pemusatan pelanggan. Kajian
mendapati belum ada satu kerangka kerja khusus di dalam mengaplikasikan pendekatan berpusatkan pelanggan
dengan menggunakan pendekatan CRM di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Malaysia. Objektif kajian ini
adalah untuk membangunkan satu kerangka kerja strategik pengurusan perhubungan pelanggan. Skop kajian adalah
Pusat Penyelidikan dan Pembangunan, IPTA. Metodologi kajian berbentuk kualitatif dengan menggunakan kaedah
triangulasi iteratif. Kerangka kerja ini dinamakan CRM-i dan menggabungkan tiga pendekatan iaitu pendekatan
CRM, pendekatan Perancangan Sistem Maklumat Strategik dan pendekatan Pengurusan Keinsanan. Kajian ini turut
memperkenalkan satu dimensi baru di dalam pendekatan CRM iaitu dimensi Insan. Artikel ini akan membincangkan
mengenai pembangunan komponen dan fasa bagi kerangka kerja ini. Kerangka kerja CRM-i ini telah diperakui
kesesuaiannya sebagai kerangka kerja strategik pengurusan pelanggan.
Collections
- Conference Papers [2600]