Show simple item record

dc.contributor.authorAzizah, Ibrahim
dc.date.accessioned2020-12-23T04:54:37Z
dc.date.available2020-12-23T04:54:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSeminar Antarabangsa Susastera, Bahasa dan Budaya Nusantara, 2019, ms 661-670en_US
dc.identifier.isbn978-967-0922-79-9 (online)
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/69116
dc.descriptionLink to publisher's homepage at https://penerbit.unimap.edu.my/en_US
dc.description.abstractKurikulum dan Pengajaran merupakan dua elemen yang tidak dapat dipisahkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas melaporkan seseorang agen pelaksana kurikulum harus mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam kedua-dua aspek, iaitu pengetahuan isi kandungan (PK) dan pengetahuan pedagogi (PP). Kajian lepas juga turut melaporkan guru-guru mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi dalam aspek PK berbanding PP dan ini merupakan satu halangan untuk melahirkan murid yang mempunyai daya pemikiran yang tinggi. Kajian ini adalah bertujuan untuk meneroka dan memahami model-model pengajaran yang digunakan oleh guru-guru SV Tingkatan Lima di Daerah Kubang pasu bertemakan seni halus di samping untuk menilai implikasi model tersebut terhadap kemenjadian murid. Oleh kerana kajian ini bersifat penerokaan, maka penyelidik telah menggunakan pendekatan kualitatif. Seramai lima orang guru SV Tingkatan Lima telah dipilih secara persampelan bertujuan. Data telah dikumpulkan melalui temu bual separa struktur dan pemerhatian. Analisis data dilakukan secara tematik. Data telah dikod dan dikategorikan berdasarkan tema yang telah dibentuk. Untuk meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan kajian ini, proses triangulasi antara kaedah telah digunakan. Dapatan kajian melaporkan guru-guru SV Tingkatan Lima menggunakan empat model pengajaran, iaitu pembelajaran berasaskan kumpulan, pembelajaran berasaskan projek, pembelajaran berasaskan Inkuri dan pembelajaran tradisional. Model pembelajaran abad ke 21 didapati lebih membantu dalam proses meningkatkan proses pemikiran murid berbanding kaedah tradisional. Penyelidik mencadangkan agar pihak penggubal dasar mengambil tindakan yang lebih efisen dalam usaha untuk menerapkan model-model pengajaran abad ke 21 untuk memastikan kemenjadian murid dapat ditingkatkan.en_US
dc.language.isomsen_US
dc.publisherPenerbit UniMAP (UniMAP Press)en_US
dc.subjectModel Pengajaran Seni Visualen_US
dc.subjectPembelajaran kumpulan dan projeken_US
dc.titleModel pengajaran Seni Halus dan implikasinya terhadap kemenjadian murid: kajian kes terhadap guru-guru Seni Visual Tingkatan Limaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.contributor.urlazizahibrahim706@yahoo.comen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record