Kemahiran pertuturan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Bahasa Melayu sebagai bahasa asing: pengalaman di Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
View/ Open
Date
2019Author
Mazlina, Ahmad
Noor Rohana, Mansor
Roswati, Abdul Rashid
Rosdi, Zakaria
Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy
Metadata
Show full item recordAbstract
Makalah ini bertujuan berkongsi pengalaman dan membincangkan salah satu komponen kemahiran abad ke-21 dalam PdP bagi kursus bahasa Melayu sebagai bahasa asing di UMT, iaitu kemahiran komunikasi (communication skills) bahasa Melayu. Dalam konteks pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa asing, keperluan elemen 4C sangat signifikan dan boleh dijadikan sebagai kayu ukur untuk menilai kemampuan pelajar asing dalam penguasaan bahasa Melayu. Di UMT, Bahasa Melayu Komunikatif (BMK) telah dijadikan sebagai kursus teras universiti bagi pelajar asing. Selain itu, kursus ini juga turut menjadi pilihan bagi pelajar-pelajar asing yang terdiri daripada pelajar pascasiswazah di bawah program Erasmus Mundus Masters Course in Tropical Biodiversity and Ecosystems (TROPIMUNDO) di UMT yang mempelajari BMK selama satu semester. Kajian ini akan merujuk kepada kursus BMK bagi kedua-dua kelompok pelajar asing, iaitu pelajar daripada kelompok kursus teras dan pelajar TROPIMUNDO. Secara keseluruhannya, dapatan menunjukkan elemen kemahiran komunikatif tidak diterjemahkan dengan baik oleh pelajar melalui aktiviti PdP di dalam bilik kuliah. Oleh itu, kajian ini akan mencadangkan beberapa penambahbaikan yang diperlukan untuk memastikan pelajar menguasai elemen komunikatif terutamanya bagi kursus bahasa Melayu untuk pelajar asing
Collections
- Conference Papers [2600]