dc.contributor.author | Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr | |
dc.contributor.author | Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr. | |
dc.contributor.author | Khairuddin, Omar, Prof. Dr. | |
dc.date.accessioned | 2011-05-11T03:45:28Z | |
dc.date.available | 2011-05-11T03:45:28Z | |
dc.date.issued | 2010-11-12 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.unimap.edu.my/123456789/11772 | |
dc.description | The 2nd International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) organized by Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), 12th - 14th November 2010 at Bayview Beach Resort, Penang, Malaysia. | en_US |
dc.description.abstract | Misi Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara di dalam Penyelidikan dan Pembangunan ialah pembangunan
modal insan bagi mencapai budaya penyelidikan yang berkualiti dan dikenali di peringkat antarabangsa. Institusi
pendidikan masa kini yang pada mulanya memfokuskan kepada memperbaiki operasi dalaman mula memberi
fokus kepada aspek kemanusiaan dengan memberi lebih perhatian kepada pengurusan pelanggan. Justeru itu,
pendekatan Pengurusan Perhubungan Pelanggan ( Customer Relationship Management (CRM) ) dilihat menjadi
satu pendekatan baru membantu institusi pendidikan memaksimumkan sumber pemusatan pelanggan. Kajian
mendapati belum ada satu kerangka kerja khusus di dalam mengaplikasikan pendekatan berpusatkan pelanggan
dengan menggunakan pendekatan CRM di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Malaysia. Objektif kajian ini
adalah untuk membangunkan satu kerangka kerja strategik pengurusan perhubungan pelanggan. Skop kajian adalah
Pusat Penyelidikan dan Pembangunan, IPTA. Metodologi kajian berbentuk kualitatif dengan menggunakan kaedah
triangulasi iteratif. Kerangka kerja ini dinamakan CRM-i dan menggabungkan tiga pendekatan iaitu pendekatan
CRM, pendekatan Perancangan Sistem Maklumat Strategik dan pendekatan Pengurusan Keinsanan. Kajian ini turut
memperkenalkan satu dimensi baru di dalam pendekatan CRM iaitu dimensi Insan. Artikel ini akan membincangkan
mengenai pembangunan komponen dan fasa bagi kerangka kerja ini. Kerangka kerja CRM-i ini telah diperakui
kesesuaiannya sebagai kerangka kerja strategik pengurusan pelanggan. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Proceedings of the International Conference on the Roles of the Humanities and Social Sciences in Engineering (ICoHSE 2010) | en_US |
dc.subject | International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) | en_US |
dc.subject | Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) | en_US |
dc.subject | Customer Relationship Management (CRM) | en_US |
dc.subject | Pengurusan Perhubungan Pelanggan | en_US |
dc.subject | Kerangka kerja strategik | en_US |
dc.title | Pembangunan kerangka kerja strategik CRM-I: Kajian kes di Institusi Pengajian Tinggi Awam | en_US |
dc.type | Working Paper | en_US |
dc.publisher.department | Centre for Communication Skills and Entrepreneurship | en_US |
dc.contributor.url | hapiza@tmsk.uitm.edu.my | en_US |
dc.contributor.url | arh@ftsm.ukm.my | en_US |
dc.contributor.url | ko@ftsm.ukm.my | en_US |