Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/69119
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSiti Noridayu, Abd. Nasir-
dc.contributor.authorHazlina, Abdul Halim-
dc.date.accessioned2020-12-23T04:55:19Z-
dc.date.available2020-12-23T04:55:19Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationSeminar Antarabangsa Susastera, Bahasa dan Budaya Nusantara, 2019, ms 905-910en_US
dc.identifier.isbn978-967-0922-79-9 (online)-
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/69119-
dc.descriptionLink to publisher's homepage at https://penerbit.unimap.edu.my/en_US
dc.description.abstractKanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak lembam di Malaysia mengalami masalah pembelajaran yang serius dan memerlukan bantuan dalam meningkatkan pemerolehan bahasa mereka. Malahan, menurut Puteri Rolina et al. (2016) lagi kanak-kanak ini terdiri daripada mereka yang lembam, mengalami masalah disleksia, kecelaruan defisit, hiperaktiviti, bermasalah emosi dan tingkah laku, terencat akal, Sindrom Down, autism, pintar cerdas dan palsi serebrum. Oleh yang demikian, kajian ini memfokuskan kepada pemerolehan bahasa kanak-kanak lembam yang mengalami masalah. Kajian ini melibatkan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di negeri Perlis. Selain itu, kajian ini mengaplikasikan Teori Behaviorisme untuk analisis data. Kemudian, buku cerita kanak-kanak tentang binatang Keldai dengan Harimau dijadikan sebagai instrumen kajian ini. adalah diharapkan kajian ini memberikan manfaat untuk panduan dan rujukan bagi kajian akan datang. Pemerolehan bahasa kanak-kanak khas begitu penting untuk membantu mereka mempelajari sesuatu bidang, terutamanya bidang akademik. Tambahan lagi, bahasa merupakan alat komunikasi terpenting manusia sama ada melalui lisan, tulisan juga bahasa isyarat.en_US
dc.language.isomsen_US
dc.publisherPenerbit UniMAP (UniMAP Press)en_US
dc.relation.ispartofseriesSeminar Antarabangsa Susastera, Bahasa dan Budaya Nusantara (SUTERA'19);-
dc.subjectKanak-kanak lembamen_US
dc.subjectPemerolehan bahasaen_US
dc.subjectTeori Behaviorismeen_US
dc.subjectKeldai dengan Harimauen_US
dc.subjectAlat komunikasien_US
dc.titleInteraksi pemerolehan Bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatangen_US
dc.typeArticleen_US
dc.contributor.urlnoridayu87_nasir@yahoo.comen_US
Appears in Collections:Conference Papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Interaksi Pemerolehan Bahasa Melayu 905-910.pdfMain article519.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in UniMAP Library Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.