Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/34590
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSiti Nurul Jannah, Fital-
dc.contributor.authorMohamad Zaki, Abdul Halim-
dc.contributor.authorSuhaidah, Said-
dc.date.accessioned2014-05-21T07:33:38Z-
dc.date.available2014-05-21T07:33:38Z-
dc.date.issued2014-02-
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590-
dc.descriptionSymposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.en_US
dc.description.abstractDalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, terdapat empat kemahiran utama yang perlu dicapai. Empat kemahiran tersebut ialah kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Namun pada peringkat yang lebih tinggi, pelajar bahasa bukan sahaja berkemahiran, malah seharusnya berketerampilan dalam berbahasa. Kajian ini dijalankan bagi mencapai dua objektif utama. Pertama untuk melihat dan menilai keberkesanan kaedah kolaboratif sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar. Objektif yang kedua pula ialah untuk menghasilkan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah pemerhatian dalam proses pengumpulan data. Tempoh masa yang diambil ialah selama 1 semester iaitu 14 minggu kuliah. Sampel diambil daripada pelajar-pelajar IPTA yang mengambil kursus bahasa Melayu Universiti pada semester 1 sidang akademik 2013/2014.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Perlisen_US
dc.relation.ispartofseriesProceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014);-
dc.relation.ispartofseriesProceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 14);2014-
dc.subjectPembelajaran bahasaen_US
dc.subjectKeterampilan berbahasaen_US
dc.subjectKaedah kolaboratifen_US
dc.titlePendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTAen_US
dc.typeWorking Paperen_US
dc.publisher.departmentCentre of International Languagesen_US
dc.contributor.urljannah@unimap.edu.myen_US
dc.contributor.urlzakihalim@unimap.edu.myen_US
dc.contributor.urlsuhaidah@unimap.edu.myen_US
Appears in Collections:Centre for International Languages (Articles)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILK 2014_2.pdf119.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in UniMAP Library Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.