Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/21265
Title: Pendidikan Melayu & 1Malaysia: kualiti & kuantiti
Authors: Idris, Mohd Noor, Prof, Madya, Dr,
Keywords: Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA)
Melayu
Pendidikan Melayu
1Malaysia
Issue Date: 29-Mar-2012
Publisher: Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
Citation: p. 63-72
Series/Report no.: Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) 2012
Abstract: Pendidikan negara mengalami dinamikanya mengikut tempoh yang boleh disebut sebagai kasikal (pondok, kolonialisme), transisi (pasca merdeka), lokaliti (I980-an) dan pranegara maju (2000-an). Sebagai sebuah negara yang bersifat majmuk secara sedar atau pun tidak, performans pendidikan dianalisis berasaskan kumpulan etnik. Indikator utarna performans pendidikan ialah kualiti pencapaian berdasarkan keputusan peperiksaan (kognitif, psikomotor), keupayaan masuk dalam pasaran kerja (utilitarian), pendapatan perkapita (utilitarian) dan pengamalan nilai serta peri laku (intrinsik).Satu analisis bersifat meta (meta-analysis) terhadap hal ini akan dikemukakan dalam kertas Ini dengan menggunakan angka-angka bandingan nisbah Melayu/Bumiputera dan bukan Melayu/Bumiputera: gred A dalam akademik - 40 : 60, profesional - 35:65, gejala sosial - 70:30, pendapatan - 30:70, kemiskinan - 90:10. Kertas ini bukan sekadar meluahkan rasa kesedihan semata-mata malah membuat resolusi cara mana menyelesaikan polemik melalui gagasan 1Malaysia.
Description: Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) dianjurkan oleh Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Kerajaan Negeri Perlis, 29 - 31 Mac 2012 Kompleks Perbadanan Putrajaya Presint 3, Putrajaya, Malaysia.
URI: http://dspace.unimap.edu.my/123456789/21265
Appears in Collections:Conference Papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PENDIDIKAN MELAYU & 1MALAYSIA.pdf445.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in UniMAP Library Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.