Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/21246
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Hamiza, Omar | - |
dc.contributor.author | Hirwan Jasbir, Jaafar | - |
dc.date.accessioned | 2012-10-08T08:52:08Z | - |
dc.date.available | 2012-10-08T08:52:08Z | - |
dc.date.issued | 2012-03-29 | - |
dc.identifier.citation | p. 160-175 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.unimap.edu.my/123456789/21246 | - |
dc.description | Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA)dianjurkan oleh Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Kerajaan Negeri Perlis, 29 - 31 Mac 2012 Kompleks Perbadanan Putrajaya Presint 3, Putrajaya, Malaysia. | en_US |
dc.description.abstract | Kajian ini memberikan tumpuan terhadap tahap amalan kepimpinan pengajaran pengetua dari segi pengamalan dimensi kepimpinan pengajaran antara sekolah berkesan dan sekolah kurang berkesan. Kajian ini dilaksanakan di 5 buah sekolah berkesan dan 5 buah sekolah kurang berkesan yang terdapat di negeri Perlis. Satu set borang soal selidik telah diedarkan kepada guru-guru yang mengajar di sekolah tersebut secara rawak bebas. Sebanyak 350 borang soal selidik telah diedarkan dan jumlah yang diterima semula adalah sebanyak 322. Seramai 164 orang responden terdiri daripada guru-guru yang mengajar di sekolah berkesan dan selebihnya iaitu serarnai 158 Orang responden terdiri daripada guru-guru yang mengajar di sekolah kurang berkesan telah mengisi borang soal selidik. Sebanyak lima hipotesis alternatif telah dibina dan diuji dengan menggunakan kaedah statistik min dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam dimensi mentafsir dan menyampaikan matlamat, dimensi mengurus kurikulum dan pengajaran dan dimensi memupuk iklim pembelajaran yang positif antara sekolah berkesan dan sekolah kurang berkesan. Manakala bagi dimensi mencerap dan memberi maklum balas kepada guru dan dimensi menilai program pengajaran, dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara sekolah berkesan dan sekolah kurang berkesan. Secara keseluruhannya, statistik deskriptif yang diperolehi menunjukkan bahawa tahap pengamalan tingkah laku kepimpinan pengajaran pengetua di sekolah berkesan adalah lebih tinggi iaitu pada min (M=3.80, SD=.59) berbanding sekolah kurang berkesan iaitu pada min (M=3.62, SD= .50). Kesimpulannya, pengetua di sekolah berkesan mengamalkan tingkah laku kepimpinan pengajaran lebih tinggi berbanding pengetua sekolah kurang berkesan. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) 2012 | en_US |
dc.subject | Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) | en_US |
dc.subject | Melayu | en_US |
dc.subject | Kepimpinan pengajaran | en_US |
dc.subject | Sekolah berkesan & sekolah tidak berkesan | en_US |
dc.title | Amalan kepimpinan pengajaran pengetua di sekolah berkesan dan sekolah kurang berkesan | en_US |
dc.type | Working Paper | en_US |
dc.contributor.url | hamizaomar@yahoo.com | en_US |
dc.contributor.url | hirwan@unimap.edu.my | en_US |
Appears in Collections: | Conference Papers |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AMALAN KEPIMPINAN PENGAJARAN PENGETUA.pdf | 6.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in UniMAP Library Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.