Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/11772
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr-
dc.contributor.authorAbd Razak, Hamdan, Prof. Dr.-
dc.contributor.authorKhairuddin, Omar, Prof. Dr.-
dc.date.accessioned2011-05-11T03:45:28Z-
dc.date.available2011-05-11T03:45:28Z-
dc.date.issued2010-11-12-
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my/123456789/11772-
dc.descriptionThe 2nd International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) organized by Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), 12th - 14th November 2010 at Bayview Beach Resort, Penang, Malaysia.en_US
dc.description.abstractMisi Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara di dalam Penyelidikan dan Pembangunan ialah pembangunan modal insan bagi mencapai budaya penyelidikan yang berkualiti dan dikenali di peringkat antarabangsa. Institusi pendidikan masa kini yang pada mulanya memfokuskan kepada memperbaiki operasi dalaman mula memberi fokus kepada aspek kemanusiaan dengan memberi lebih perhatian kepada pengurusan pelanggan. Justeru itu, pendekatan Pengurusan Perhubungan Pelanggan ( Customer Relationship Management (CRM) ) dilihat menjadi satu pendekatan baru membantu institusi pendidikan memaksimumkan sumber pemusatan pelanggan. Kajian mendapati belum ada satu kerangka kerja khusus di dalam mengaplikasikan pendekatan berpusatkan pelanggan dengan menggunakan pendekatan CRM di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Malaysia. Objektif kajian ini adalah untuk membangunkan satu kerangka kerja strategik pengurusan perhubungan pelanggan. Skop kajian adalah Pusat Penyelidikan dan Pembangunan, IPTA. Metodologi kajian berbentuk kualitatif dengan menggunakan kaedah triangulasi iteratif. Kerangka kerja ini dinamakan CRM-i dan menggabungkan tiga pendekatan iaitu pendekatan CRM, pendekatan Perancangan Sistem Maklumat Strategik dan pendekatan Pengurusan Keinsanan. Kajian ini turut memperkenalkan satu dimensi baru di dalam pendekatan CRM iaitu dimensi Insan. Artikel ini akan membincangkan mengenai pembangunan komponen dan fasa bagi kerangka kerja ini. Kerangka kerja CRM-i ini telah diperakui kesesuaiannya sebagai kerangka kerja strategik pengurusan pelanggan.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Perlis (UniMAP)en_US
dc.relation.ispartofseriesProceedings of the International Conference on the Roles of the Humanities and Social Sciences in Engineering (ICoHSE 2010)en_US
dc.subjectInternational Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010)en_US
dc.subjectInstitusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)en_US
dc.subjectCustomer Relationship Management (CRM)en_US
dc.subjectPengurusan Perhubungan Pelangganen_US
dc.subjectKerangka kerja strategiken_US
dc.titlePembangunan kerangka kerja strategik CRM-I: Kajian kes di Institusi Pengajian Tinggi Awamen_US
dc.typeWorking Paperen_US
dc.publisher.departmentCentre for Communication Skills and Entrepreneurshipen_US
dc.contributor.urlhapiza@tmsk.uitm.edu.myen_US
dc.contributor.urlarh@ftsm.ukm.myen_US
dc.contributor.urlko@ftsm.ukm.myen_US
Appears in Collections:Conference Papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
285.pdfAccess is limited to UniMAP community211.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in UniMAP Library Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.