Show simple item record

dc.contributor.authorAiman Nadia, Mohd Razin
dc.contributor.authorSharifah Nadiah, Syed Mukhiar
dc.contributorPusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia (USM)en_US
dc.creatorSharifah Nadiah, Syed Mukhiar
dc.date.accessioned2022-11-15T04:47:00Z
dc.date.available2022-11-15T04:47:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationJournal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.11, 2022, pages 79-87en_US
dc.identifier.issn2289-2702 (printed)
dc.identifier.issn2232-1535 (online)
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/76998
dc.descriptionLink to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/en_US
dc.description.abstractIndustri fesyen merupakan salah satu industri utama yang menyumbang kepada pencemaran alam sekitar termasuk di Malaysia. Berikutan itu, fesyen lestari semakin diketengahkan dan menjadi perhatian. Namun begitu, masyarakat Malaysia terutamanya belia dikatakan kurang menyertai aktiviti kelestarian walaupun sedar akan masalah persekitaran yang berlaku. Media sosial mempunyai peranan yang signifikan sebagai alat komunikasi bagi membentuk sikap dan persepsi pengguna terhadap sesuatu produk. Ia boleh menjadi alat komunikasi yang berkesan untuk mendidik masyarakat tentang fesyen lestari. Kajian lepas menunjukkan bahawa media sosial menjadi platform yang berguna dalam berkongsi pengetahuan maklumat mengenai produk fesyen lestari. Walau bagaimanapun, kajian tentang kesedaran dalam kalangan masyarakat Malaysia mengenai impak media sosial dalam membentuk hasrat pembelian fesyen lestari masih belum dikaji. Oleh itu, kertas konseptual ini bertujuan untuk mencadangkan satu kerangka konseptual untuk mengkaji perspektif dan kesedaran belia mengenai fesyen lestari serta mengenalpasti peranan media sosial yang mempengaruhi hasrat pembelian fesyen lestari dalam kalangan belia di Kuala Lumpur.en_US
dc.language.isomsen_US
dc.publisherCenter for Communication Technology and Human Development (UniMAP)en_US
dc.subject.otherBeliaen_US
dc.subject.otherFesyen lestarien_US
dc.subject.otherHasrat pembelianen_US
dc.subject.otherIndustri fesyenen_US
dc.subject.otherMedia sosialen_US
dc.titleKajian konseptual mengenai peranan media sosial dalam mempengaruhi hasrat pembelian fesyen lestari dalam kalangan beliaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.urlhttp://johdec.unimap.edu.my/
dc.contributor.urlnadiahmukhiar@usm.myen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record