Show simple item record

dc.contributor.authorMohd Adib, Abd Muin
dc.contributor.authorShuhairimi, Abdullah
dc.date.accessioned2018-05-15T01:43:51Z
dc.date.available2018-05-15T01:43:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJournal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.5, 2016, pages 163-178en_US
dc.identifier.issn2289-2702
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/52983
dc.descriptionLink to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.myen_US
dc.description.abstractKeusahawanan sosial Islam adalah salah satu aktiviti muamalat dalam menyeimbangkan ekonomi sesebuah negara. Bagi melaksanakan KSI secara holistik, usahawan tersebut perlu menerapkan sifat-sifat terpuji (mahmudah) dalam diri agar objektif yang ingin dicapai berjaya di dunia dan akhirat. Kertas kerja ini adalah bertujuan menghuraikan sifat-sifat terpuji (mahmudah) berdasarkan pandangan Imam al-Ghazali. Kaedah penyelidikan yang digunakan adalah analisis kandungan berdasarkan kajian-kajian lepas serta merujuk al-Quran dan as-Sunnah. Hasil kajian menunjukkan bahawa sifat-sifat terpuji (mahmudah) perlu diutamakan dalam mencapai matlamat keusahawanan sosial Islam. Antara sifat-sifat terpuji itu adalah taubat, ikhlas, takut kepada Allah SWT, zuhud, sabra, syukur, tawakal, kasih saying, redha dan mengingati mati. Oleh itu, perbincangan mendalam secara ilmiah akan diketengahkan dalam kajian ini.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherCenter for Communication Technology And Human Development (UniMAP)en_US
dc.subjectKeusahawanan sosial Islamen_US
dc.subjectSifat-sifat terpujien_US
dc.subjectUsahawan sosial berjaya Muslimen_US
dc.titleKeusahawanan Sosial Islam: Penerapan Sifat-sifat Terpuji (mahmudah) dalam Diri Usahawan Sosial Berjaya Muslimen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record