Show simple item record

dc.contributor.authorMohammad Rezal, Hamzah
dc.contributor.authorAbdul Aziz, Mahmuddin
dc.contributor.authorZuraidah, Mohd. Zain
dc.contributor.authorJamaluddin, Mohaiddin
dc.date.accessioned2016-04-28T04:39:17Z
dc.date.available2016-04-28T04:39:17Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationJournal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.1, 2012, pages 87-106en_US
dc.identifier.issn2289-2702
dc.identifier.urihttp://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41437
dc.descriptionLink to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my/en_US
dc.description.abstractKejayaan pelajar ijazah tinggi menamatkan pengajian dalam masa yang telah ditetapkan merupakan perkara yang penting bukan sahaja kepada pelajar tetapi juga kepada pensyarah, penyelia, fakulti dan juga universiti. Sehingga kini kajian tentang mengenalpasti kegagalan pelajar ijazah tinggi terutamanya ijazah doktor falsafah (PhD) tidak pernah dijalankan di Malaysia. Walaupun terdapat kajian yang dijalankan oleh beberapa universiti luar negara, namun konteks perbincangan dalam memahami isu ini adalah berbeza. Dalam konteks IPTA di Malaysia, kerajaan telah membelanjakan jutaan ringgit untuk membiayai pengajian tenaga akademik melanjutkan pengajian di peringkat PhD di dalam dan luar negara melalui program Skim Latihan Tenga Akademik (SLAB/SLAI). Namun peratusan tenaga akademik yang berjaya menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan adalah agak kecil. Justeru kajian ini dijalankan unuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi tenaga akdemik yang gagal menamatkan pengajian PhD dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu dengan membangunkan instrument kajian untuk mendapatkan data dari dua puluh (20) IPTA. Secara umumnya, dapatan kajian menunjukkan bahawa kemahiran penyelidikan adalah penyumbang terbesar kepada kegagalan tenga akademik menamatkan pengajian mereka dalam tempoh yang telah ditetapkan.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherCenter for Communication Technology And Human Development (UniMAP)en_US
dc.subjectPhDen_US
dc.subjectPengajian Tinggien_US
dc.subjectFaktor-faktor kegagalanen_US
dc.subjectTenaga Akademiken_US
dc.titleFaktor-faktor yang mempengaruhi tenaga akademik yang gagal menamatkan pengajian PhD. dalam tempoh yang ditetapkanen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record